Målet - en likvärdig förskola : Förskolans uppdrag att bidra till en verksamhet som är likvärdig för alla barn ur förskollärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att belysa vilket synsätt förskollärare har på förskolans uppdrag att bidra till en verksamhet som är likvärdig för alla barn. Likvärdighet är ett begrepp som har en central del i styrdokumenten för förskolan, samtidigt som det inte finns några väletablerade beskrivningar på hur arbetet med att uppnå en likvärdig förskola kan se ut. Detta lämnar utrymme för förskollärare att göra egna tolkningar av hur arbetet kan genomföras och förstås i praktiken. Studien har en kvalitativ ansatts där semistrukturerade intervjuer har använts som datainsamlingsmetod. Sammanlagt utfördes åtta intervjuer med förskollärare i två medelstora kommuner i Sverige. Resultatet visar att vägen till en verksamhet som är likvärdig för alla barn ser olika ut, samtidigt som förskollärarna har en samsyn kring att förskolans likvärdighetsuppdrag handlar om att tillvarata barns olikheter med syftet att alla ska ges samma chans till utveckling. Utifrån studien kan man dra slutsatsen att förskolans likvärdighetsuppdrag är ett tolkningsbart uppdrag som ställer höga krav på förskollärarnas pedagogiska kompetens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)