Apple i världen : en analys och tvärkulturell jämförelse av Apples ”Get a Mac” kampanj i USA och UK

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka huruvida Apple, ett av världens största varumärken, anpassar sina reklamfilmer efter den lokala kulturen i USA och UK. För att genomföra den tvärkulturella studien användes en kombination av semiotisk textanalys och litteraturstudie. Två nivåer användes för att analysera materialet, först ett makroperspektiv över samtliga 81 reklamfilmer och sedan ett mikroperspektiv över de åtta filmer som hade en motsvarighet i respektive land. Resultatet visade att Apple anpassar sina reklamfilmer på ett flertal områden. Makroanalysen visade flera övergripande strukturella skillnader, samt att flera av de reklamfilmer som var exklusiva i respektive land anknöt till lokala kulturella företeelser och fenomen. Mikroanalysen visade flera syntagmatiska och paradigmatiska skillnader, både i de verbala och visuella tecknen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)