Revenue Management Nyckeln till framgång?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Titel: Revenue Management Nyckeln till framgångsrik intäktsoptimering? Författare: Charlotte Karlsson & Maria Lantz Nivå: Examensarbete, Magisterprogrammet Service Management, Lunds Universitet, Campus Helsingborg Handledare: Mikael Bergmasth & Pavla Kruzela Problemformulering: Det har forskats mycket kring Revenue Management och ledarskap men kopplingen mellan dessa har utelämnats. Det är viktigt att ledaren kan skapa en förståelse för vad och varför de anställda utför sitt arbete. Därför kan brist på bra ledarskap leda till problem. Syfte: Vårt syfte med denna magisteruppsats är att undersöka hur hotell arbetar med intäktsoptimerade källor som Revenue Management. Vi vill även undersöka kopplingen mellan Revenue Management arbetet och ledarskap. Frågeställningar: Hur arbetar hotell med Revenue Management? Hur kan ledarskap påverka arbetet med Revenue Management? Metod: För att besvara våra frågeställningar har vi gjort en fallstudie på Clarion Hotell och utfört två telefonintervjuer med ledare samt två intervjuer av receptionister. Slutsats: Beroende på hur efterfrågan ser ut och beroende på de olika analyser som hotell arbetar med ser ut, sätts priserna efter detta. Ett gott ledarskap med tydlig kommunikation som fokus leder till att personal motiveras och att arbetet med Revenue Management stärks. Detta i sin tur kan leda till ett arbete med Total Revenue Management där intäkter från andra källor inkluderas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)