Som man ropar får man svar : Hur en organisation använder sig av effektiv marknadskommunikation för att påverka attityden hos åhörare

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att granska hur en organisation kan ändra attityden hos åhörare genom effektiv marknadskommunikation. Metod: Studien har en kvalitativ forskningsstrategi i form av en fallstudie med en induktiv forskningsansats. Intervjuer, enkäter och deltagande observationer användes som metod i undersökningen. Enkäterna besvarades av 107 personer och intervjuerna utfördes med fyra anställda på LO-distriktet i Stockholms län som bestod av ett subjektivt urval. De anställda som intervjuades valdes p.g.a. att de arbetar aktivt med marknadskommunikation för LO-regionen i Stockholm. Empirin under observationer samlades in vid två tillfällen. De deltagande observationerna utfördes i samband med enkätundersökningen. Slutsatser: Effektiv marknadskommunikation påverkar attityden hos åhörare genom skolpresentationer. Det finns tre komponenter som utgör en åhörares attityd. Kognitiva- och emotionella komponenter har större påverkan på åhörarnas attityd än handlingskomponenter. Åhörarna är för unga för att aktivt komma ut på arbetsmarknaden, vilket gör att de inte känner att de måste bli organisatoriskt engagerade eller gå med i facket nu, utan väntar nog till när de är beredda för att komma ut på arbetsmarknaden. Däremot så påverkas åhörarnas attityd positivt till LO-regionen i Stockholms län genom att de känner att informationen som de har mottagit har gått fram till dem. Den informationen som kommuniceras har en positiv anknytning till facket och LO, vilket leder till att åhöraren får en positiv anknytning till organisationen. De känner även en trygghet och en känslomässig koppling till organisationen efter presentationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)