Sökning: "Skriva i lågstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Skriva i lågstadiet.

  1. 1. "Åhh fröken kan vi inte ha drama igen" eller elevers upplevelse av att arbeta me drama som komplement i svenskundervisnigen. : En interventionsstudie i grundskolaans årskurs två.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sara Nilsson; [2024]
    Nyckelord :drama; multimodalitet; undervisning; lågstadiet; estetiska verktyg; sociokulturellt perspektiv; upplevelser;

    Sammanfattning : PISA-resultatet (2022) visar på vikten av att utveckla elevernas läs- och skrivförmåga, där skolan förväntas bidra till en likvärdig utbildning för alla elever oberoende deras olika förutsättningar. Tidigare forskning har visat att multimodala arbetssätt kan bidra till ökad läs- och skrivinlärning bland elever i de lägre årskurserna. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer i den tidiga läsundervisningen i svensk skola : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Ling; Elvira Röpke; [2024]
    Nyckelord :Tidig läsundervisning; läsmetoder; framgångsfaktorer; svensk skola; lågstadiet;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att lära alla elever att läsa och skriva för att på så vis nå framgång i samhället. Med försämrade resultat i både PIRLS och PISA råder det inga tvivel om att man behöver satsa mer på läsningen i den svenska skolan. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande religionsundervisning för elever i lågstadiet med olika religiösa bakgrunder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :My Blixt; Emma Risell; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; Lågstadielärare; Mångkulturellt; Religion; Religionsundervisning; Religiös mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete har varit att undersöka hur lågstadielärare bäst planerar sin religionsundervisning så inkluderande som möjligt i relation till hur Sveriges religiösa mångfald ser ut idag. Vi kommer generellt skriva om inkludering i relation till religionsundervisningen utifrån ett elevperspektiv där våra valda forskningsartiklar kommer att ligga till grund för arbetet. LÄS MER

  4. 4. Engelska läromedel i lågstadiet - färdighetsnivå & progression

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alma Normark; [2023]
    Nyckelord :Förmågor; GERS; lågstadiet; läromedel; progression;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa hur progression och färdighetnivåerna från den Gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS) kan vara till stöd för lärare. Ett exempel kan vara att hjälpa lärare vid val av läromedel för att synliggöra hur läromedlen stöttar elevernas utveckling av förmågorna lyssna, skriva och tala. LÄS MER

  5. 5. Språkets roll i matematiska textuppgifter : En studie baserad på elever med svenska som förstaspråk och elever med svenska som andraspråks förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Gabriella Jansson; Emilia Saglamoglu; [2023]
    Nyckelord :Matematik; språk; svenska som förstaspråk; svenska som andraspråk; matematiska textuppgifter;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar betydelsen av att kunna det svenska språket vid arbete med matematiska textuppgifter. Studien inriktar sig på grundskolans årskurs två som genomför matematiska textuppgifter på ett matematiktest samt genom intervjuer. LÄS MER