En interventionsstudie om subtraktion inom talområdet 0-20 med fokus på CRA : Effekter av en strukturerad intensivundervisning på Tier 2 nivå för elever i årskurs 4 och 8

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Hur eleverna presterar inom matematik under de tidigare åren i skolan är en stark indikator på hur samma elever presterar i matematik under grundskolans senare del. Ett matematiskt flyt, att eleven kan göra effektiva beräkningar av grundläggande matematik genom att använda lämpliga metoder, är viktigt för att eleverna ska kunna tillgodogöra sig den åldersadekvatamatematiken. Syftet med vår studie är att se hur elever i årskurs 4 och 8 påverkas av explicitintensivundervisning under fem veckor med fokus på subtraktion inom talområdet 0-20, samt att undersöka effektskillnaden mellan de olika årskurserna. För att kunna besvara syftet har vi genomfört en kvasiexperimentell studie och metodansatsen är teoriprövande deduktiv. Innan interventionen startade gjorde alla elever i de båda årskurserna ett förtest som visade att många elever inom de båda årskurserna hade brister när det kom till den automatiserade kunskapen inom det aktuella området. Utifrån detta gjorde vi ett urval och eleverna med lägst resultat utifrån förtestet delades in i en interventionsgrupp och en kontrollgrupp. Eleverna i interventionsgruppen fick träna talkombinationer och effektiva strategier för subtraktion efter ett strukturerat schema, med ett strukturerat lektionsinnehåll som byggde på CRA. Resultatet i studien utgår från resultaten på förtest och eftertest vilka mätte antal korrekt utförda beräkningar på 3 minuter. Genom en faktoriell ANOVA har resultatet analyserats och det visar en statistisk signifikant effekt för interventionsgrupp kontra kontrollgrupp. Gällande effektskillnaden mellan årskursernas interventionsgrupper går det inte att skilja dem åt och säga att den ena har utvecklats mer än den andra. I diskussionen har vi huvudfokus på interventionsgruppen som helhet när vi diskuterar både vår metod och vårt resultat i relation till den tidigare forskningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)