Måste flickor vara känslosamma och pojkar aggressiva? : Hur pojkar och flickor beskrivs som huvudkaraktärer i barnlitteratur.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Studiens syfte är att utifrån ett fokus på känslor studera hur genus konstrueras genom framställningen av huvudkaraktärer i fem barnböcker som används i grundskolan. Barnlitteraturen som analyseras har huvudkaraktärer av båda könen. En komparativ metod används för att besvara studiens syfte och två forskningsfrågor som är följande Vilka känslor och egenskaper ger de manliga och kvinnliga huvudkaraktärerna uttryck för? Hur förhåller sig huvudkaraktärernas känslor och egenskaper till stereotypiska genuskonstruktioner? Vår tolkning bakom huvudkaraktärers känslor och egenskaper stödjer sig på hur stereotypiska genuskonstruktioner beskrivs i Barnbokens byggklossar skriven av Maria Nikolajeva.   Framställningen av huvudkaraktärernas känslor i fem barnböcker visar att böckerna inte helt följer manliga respektive kvinnliga könsstereotyper. Eftersom flickorna uppvisar både manliga respektive kvinnliga känslor och egenskaper. Hos pojkarna uppvisar det större skillnader där majoriteten bryter mot den manliga könsstereotypen genom att uppvisa enbart kvinnliga känslor och egenskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)