’’I mitt ledarskap är alla människor. Och fotbollsspelare’’ : En kvalitativ studie om aktiva ledare inom formaliserad fotboll för ungdomars syn på deras roll för integration, ur ett socioekonomiskt perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa undersökning är att undersöka hur ledare i fotboll för ungdomar ser på sitt ledarskap och sin roll för integration i samhället, samt huruvida deltagarnas socioekonomiska bakgrund är en faktor som påverkar ledarskapet och deras fotbollslags sociala miljö. Studien är baserad på semistrukturerade intervjuer av aktiva ledare över 18 år gamla i fotboll för ungdomar mellan 11 och 16 år, som har insyn i verksamheten.Huvudsakliga teoretiska utgångspunkten för arbetet är Bourdieus begrepp habitus, som socioekonomisk bakgrunds påverkan relateras till. Kurt Lewins ledarskapsmodell beteendeskolan används för att relatera ledarnas syn på sitt ledarskap och bidrag till integration till etablerade teoretiska ledarskapsstilar. Även social och kommunikativ integration utifrån Diaz integrationsmodell används. Resultaten av studien visar att samtliga av respondenterna upplever att de har en betydande social roll för ungdomar både på och utanför planen, och att de är viktiga för integrationen i Sverige då de är förebilder för deltagarna, och ledarna kan föregå med gott exempel för acceptans mellan ungdomar i fotbollen. Dessutom att deltagarna anser att socioekonomisk bakgrund är en faktor att beakta i ledarskapet och för möjligheter till integration genom ungdomsfotboll, då det finns ett beroende för deltagare i fotbollsföreningar av sociala, ekonomiska och kulturella förutsättningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)