Klasslärares syn på arbetet med elever i sociala och emotionella svårigheter

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte med studien är att undersöka klasslärares syn på arbetet med elever som befinner sig isociala och emotionella svårigheter. Det är en kvalitativ intervjustudie och fokus ligger påklasslärares tankar kring, bemötande av, samspel med och eventuell resursinsättning förelever som befinner sig i den här typen av svårigheter. Intervjuer med klasslärare som arbetari år 1-3 besvarar följande frågeställningar: Vad anser klassläraren är viktigt att tänka på iarbetet med elever i sociala och emotionella svårigheter? Vilka svårigheter ser klassläraren iarbetet med eleverna? Vilket arbetssätt anser klassläraren att man bör ha gentemot elever isociala och emotionella svårigheter? Tidigare forskning kring elever i sociala och emotionellasvårigheter belyser olika strategier och förhållningssätt som klassläraren kan ha till eleven ibehov av stöd.Utifrån resultatet av undersökningen kunde materialet kategoriseras i tre övergripandeperspektiv. De åtgärder som klassläraren vidtar beror på vilket huvudfokus, perspektiv,klassläraren utgår ifrån i sin syn på eleven i svårigheter. Vid ett individperspektiv förläggsfokus på individen och konsekvenserna ses i ljuset av individen. Vid ett relationellt perspektivförläggs fokus på individen i samverkan med andra människor i den omedelbaraomgivningen. Vid ett psykosocialt perspektiv förläggs fokus på individens i samverkan medhela omgivningen, dvs. miljön och det totala sociala nätverket. En viktig slutsats iundersökningen är att oavsett vilket huvudfokus klassläraren har i sitt arbete med elever idessa svårigheter är det viktigt att vara medveten om konsekvenserna man skapar genom detsynsätt man har. En ytterligare slutsats är att det är viktigt att kunna se på situationen ur flerän ett perspektiv. En flexibilitet och en förmåga att betrakta situationen ur fler än en synvinkelär relevant för att fler handlingsmöjligheter ska bli synliga och möjliggöras.1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)