Sökning: "grundskolan och enkätundersökning"

Visar resultat 1 - 5 av 178 uppsatser innehållade orden grundskolan och enkätundersökning.

  1. 1. Smartphones och surfplattor i musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Manuel Fervenza; [2023]
    Nyckelord :Music pedagogy; Digital tools; Music production; Music applications; Musikpedagogik; Digitala verktyg; Musikproduktion; Musikapplikationer;

    Sammanfattning : Dagens mellan- och högstadieelever lever i en digitaliserad värld där smartphones och surfplattor är en självklarhet. Samtidigt har applikationer för musikskapande blivit fler och bättre, och musikundervisning med digitala verktyg finns idag med i det centrala innehållet i kursplanen för ämnet musik i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. “Med TAKK kan man nå fram även till den som inte med hörseln tydde vad du sa” : En kvantitativ och kvalitativ studie med frågan hur verksamma pedagoger arbetar med Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Michaela Zeitz; [2023]
    Nyckelord :TAKK; TSS; visuell kommunikation; key word signing; enkätundersökning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur och i vilken utsträckning yrkesverksamma pedagoger arbetar med TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation), samt om TAKK skulle vara aktuellt att implementera i högre grad i grundskolan. Genom studien fanns ambitionen att undersöka hur pedagoger i förskola och skola arbetar med TAKK, samt varför de arbetar eller inte arbetar med denna metod. LÄS MER

  3. 3. ELEVERS SYN PÅ MATEMATIK : Elevers attityder till matematik i relation till att inte bli godkända

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ermias Hailegebreal; [2023]
    Nyckelord :Måluppfyllelse; affektiva faktorer; mindset; självförmåga; grit; lärarengagemang; motivation; formativt arbetssätt; inställning; känslor.;

    Sammanfattning : Matematik anses vara ett av de viktigaste ämnen vi lär oss och dagens samhälle ställer höga krav på matematiskt kunnande, oavsett utbildningsnivå. Samtidigt har elevresultaten försämrats sedan mitten av 90-talet och har sedan 2013 legat relativt stabilt, där cirka 10% av samtliga elever i årskurs 9 går ut grundskolan med ett F eller streck i matematik. LÄS MER

  4. 4. Historieämnet och den snäva timplanen : En studie kring historielärares vardag på högstadiet och deras drömmar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Markus Karlsson; [2023]
    Nyckelord :timplan; ämnesförståelse; historia; ämnesstoff;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa förståelsen för vilka önskemål historielärare har vid en eventuell utökad timplan i historieämnet. Bakgrunden är det remissförslag som, under våren 2023, ligger på regeringens bord om en utökad timplan i historia på grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Matematikläxan som didaktiskt verktyg : Har lärarens erfarenhet eller vilken läroplan som var aktuell vid lärarens examen någon betydelse för utdelning av den?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Holmkvist; Rafael Kristing; [2023]
    Nyckelord :homework in mathematics; mathematics; primary school; experience; curriculum; didactic tool; matematikläxor; matematik; lågstadiet; grundskolan; erfarenhet; läroplaner; didaktiskt verktyg;

    Sammanfattning : Det finns inget reglemente för huruvida matematikläxor ska delas ut eller inte, det är upp till varje pedagog eller skola att bestämma det själva. Det finns många fördelar såväl som nackdelar med att dela ut matematikläxor. LÄS MER