Sökning: "lärarengagemang"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet lärarengagemang.
1. ELEVERS SYN PÅ MATEMATIK : Elevers attityder till matematik i relation till att inte bli godkända
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Matematik anses vara ett av de viktigaste ämnen vi lär oss och dagens samhälle ställer höga krav på matematiskt kunnande, oavsett utbildningsnivå. Samtidigt har elevresultaten försämrats sedan mitten av 90-talet och har sedan 2013 legat relativt stabilt, där cirka 10% av samtliga elever i årskurs 9 går ut grundskolan med ett F eller streck i matematik. LÄS MER
2. Nyanlända gymnasieelevers uppfattningar av den svenska skolan med fokus på delaktighet och språkutveckling En vinjettstudie på två skolor
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om några nyanlända gymnasieelevers uppfattningar om egen språkinlärning och delaktighet i skolan. Teori: Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och utgjorde vetenskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER
3. Kemilärares motivationsarbete på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Elevers skolresultat kan inte endast förklaras av elevers färdigheter och förmågor, utan även elevers motivation spelar stor roll på skolresultaten. Om man bortser från våra reflexer så drivs allt vårt handlande av vår motivation. LÄS MER
4. Den åsiktsöppna undervisningen - Politiskt öppna lärares inverkan på elevers åsiktsbildning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I en skolkontext så finns det en tabubelagd diskussion om huruvida lärare överför sina åsikter till sina elever om de är öppna med var de själva står. Ett absolut svar på denna fråga finns inte att finna i tillgänglig forskning. LÄS MER
5. Vägen mot kunskap : En kvantiativ studie om högstadieelevers motivationsgrad
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker elevers motivationsgrad i årskurs nio och består av 132 elever, samtliga över 15 år som besvarat ett frågeformulär. Datan analyserades genom en multipel regressionsanalys där prediktorerna, föräldraengagemang, lärarengagemang, umgängesattityder samt prestationsbehov användes för att predicera den beroende variabeln, motivationsgrad hos eleverna. LÄS MER