Förskolan som arena för barns psykiska hälsa och välbefinnande : En grupp förskollärarers uppfattningar om att främja barns psykisk hälsa i förskolan
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare uppfattar att de arbetar med barns psykiska hälsa och välbefinnande i förskolan. Detta har genomförts med hjälp av en kvalitativ intervjustudie där nio förskollärare deltagit. Analysarbetet har skett utifrån en fenomenografisk metodansats, där utfallsrummet (resultatet) har framkommit utifrån förskollärarnas uppfattningar. Även det salutogena perspektivet och dess begrepp KASAM har legat som ett filter genom hela studien. Resultatet visar på tre framträdande kategorier och slutsatserna av detta är att det finns fyra urskiljbara grundstenar i ett främjande arbete med barns psykiska hälsa. Dessa fyra är samspel, förhållningssätt, kunskapsbrist och riktlinjer i styrdokument.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)