Developmental Coordination DisorderEffekt av uppgiftsorienterade interventioner (Task-oriented approach) på balans, koordination och nivå av fysisk aktivitet – en litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Fysioterapi

Sammanfattning: Bakgrund: Developmental Coordination Disorder (DCD) är en motorisk koordinationsstörning som uppstår i tidig ålder. Det är vanligt att barn med diagnosen DCD undviker fysisk aktivitet, lek och även svårt att klara kraven inom skolidrotten. Interventioner med task-oriented approach har varit den behandling som främst rekommenderas för barn med DCD. De senaste åren har nyare interventioner inom task-oriented approach utvecklats och blivit allt mer populära. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie har varit att undersöka evidensläget för behandlingsmetoder med task-oriented approach för barn med DCD och sammanställa dessa metoders effekter på balans, koordination och/eller fysisk aktivitet.  Metod: Arbetet utfördes som en narrativ litteraturstudie och en systematisk sökning efter relevanta studier genomfördes i databaserna PubMed, PEDro, Cochrane samt Cinahl. Studierna kvalitetsgranskades med PEDros granskningsmall och bedömning av evidensstyrka genomfördes med GRADEstud. Resultat: Nio studier med task-oriented approach inkluderades i studien. Artiklarnas kvalitet varierade mellan god, moderat och låg. Det sammanvägda resultatets evidensstyrka gällande effekt på balans och koordination med task-oriented approach graderades som mycket låg vid jämförelse med kontrollgrupp eller process-oriented approach och som låg vid jämförelse med annan task-oriented approach. Studiernas låga kvalitet, brist på poweranalyser samt heterogeniteten mellan interventionerna bedömdes vara orsaken till resultatet av evidensgraderingen. Konklusion: De inkluderade studierna har genomgående varit små och av varierande kvalitet. Mer forskning av hög kvalitet behövs för att kunna säkerställa en högre tillförlitlighet på effekten av task-oriented approach för barn med DCD. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)