Den återgivna textilen: : avbildning av textila material som semiotiskt tecken i 1700-talets oljemåleri

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Textil har varit en viktig produkt för människan i alla tider, dess betydelser varierar utifrån kontext och kan associeras med såväl politiska som kulturella aspekter. Syftet med denna studie är att undersöka avbildningar av textil i oljemåleri under 1700-talet utifrån semiotisk teori och metod. Konstnären Alexander Roslin verkar här som exempel på en 1700-talskonstnär och var erkänd för sin förmåga att gestalta textila material i olja på duk. De två porträtten som analyseras visar hur avbildning av tyger används som komponent i målningarna och som ett medel för att lyfta fram ett avsett budskap. Genom studien blir det tydligt att målningens materialitet påverkar upplevelsen av de avbildade materialen och bidrar till den taktila karaktären. Undersökningen av återgivningen, dess betydelser och användning under 1700-talet framhåller vikten av att, i större utsträckning än tidigare, inkludera textilen i framtida analyser. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)