Ett normativt demokratiskt dilemma: Politisk Korruption och Politiska Ledares Utbildningsnivå

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Abstract Leder mer välutbildade ledare till att korruptionen i ett land minskar? Beroende på vad analysen visar, varför eller varför inte? Detta är frågeställningen som ämnas besvaras i denna uppsats, och för att göra det används ett antal statistiska analyser över data på 239 ledare från 30 länder mellan åren 1950-2004. I analysen finner vi ett svagt negativt samband mellan ledares utbildningsnivå och landets korruptionsnivå i rika länder. Dock återfinns inte samma resultat när samma analys görs på fattiga länder. I den teoretiska analysen förklaras hur det kan komma sig att sambandet inte är starkare, samtidigt som diskussionen behandlar implikationerna av vårt resultat. Dessa implikationer inkluderar ett normativt dilemma där man hamnar i ett svårt läge av att välja mellan politiker som kan vara representativa för befolkningen eller att välja mer välutbildade ledare som, enligt vår analys, kommer att vara bättre utrustade för att kunna motverka korruption. Detta dilemma ämnas inte att lösas eller besvaras, men diskuteras utifrån ett normativt perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)