Ämnesintegrering av sex och samlevnad i mellanstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Sex och samlevnad är ett ämne som kommer mer och mer upp i samhällsdebatten. Även Skolverket vill tydliggöra hur sex och samlevnadsundervisning ska integreras i skolans arbete. Forskning visar att sex och samlevnad är ett svårt ämne men att det finns strategier som lärare använder sig av för att kunna undervisa i ämnet. Studiens syfte är att ta reda på hur lärare arbetar ämnesintegrerat med sex och samlevnad i mellanstadiet. Den teoretiska ansats som har använts är genussystemet och queerteorins heteronormativitet. Datainsamlingsmetoden som har använts är semistrukturerad intervju där sex lärare deltog. Tematisk innehållsanalys användes som analysmetod. I analysen kan det läsas om de teman som framkommit vilka är den planerade undervisningen och fånga frågan i flykten, relationer och var stödet finns och var lärarna saknar stöd.  Resultatet visar på att lärare arbetar med ämnesintegrering av sex och samlevnad under hela skoldagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)