Sökning: "aktionsforskning stockholms universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden aktionsforskning stockholms universitet.

  1. 1. Att röra sig mellan vardagsspråk och ämnesspecifikt språk i gemensamt läsande : - ett aktionsforskningsprojekt i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Britt-Marie Forsman; [2022]
    Nyckelord :action research; detailed reading; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantic density; semantic gravity; semantic waves; linguistic domains; subject-specific reading; aktionsforskning; detaljerad läsning; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantisk densitet; semantisk gravitation; semantiska vågor; språkliga domäner; ämnesspecifikt läsande;

    Sammanfattning : The project has been implemented as teacher driven action research, where subject-specific reading was studied in classroom practitioners and analyzed by using Legitimation Code Theory (LCT). The purpose was, partly to research which linguistic domains the teachers used in the part detailed reading in Reading to Learn (R2L) and how the discursive movement looked, and partly if progression could be seen during a school year and in that case, how it affected the educators’ teaching. LÄS MER

  2. 2. Varje dag är inte vardag : Aktionsforskning i grundsärskolan med stegvisa instruktioner för begreppsutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ann-Charlott Rangne; Sofia Kyring; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Vägar till inkludering : En fallstudie om användandet av ramverket Building Blocks matriser i en svensk förskolas inkluderingsarbete.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Nathalie Gustavsson Lembke; Isabell Weber; [2019]
    Nyckelord :Building Blocks; förskola; specialpedagogik; inkludering; matriser; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Forskning lyfter vikten av tidiga insatser samt uppföljning och utvärdering för att nå en inkluderande verksamhet, samtidigt framhålls bristen på utvärderingsverktyg för att säkerställa en inkluderande verksamhet. Efter flera års erfarenheter som förskollärare har vi sett att det saknas ett tydligt arbetsmaterial som inbjuder till en samsyn mellan professioner kring hur svårigheterna kring inkludering ser ut på organisations-, grupp- och individnivå. LÄS MER

  4. 4. Att bygga agentskap i matematikklassrummet : Studie i egen matematikpraktik, grundskola år 6

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Annika Holmström; [2019]
    Nyckelord :agentskap; matematik; förklaring; delaktighet; medinflytande; lärmiljö årskurs 6; deltagande aktionsforskning;

    Sammanfattning : Genom att erkänna att en inkluderande skola står inför en rad dilemman och sedan konkret angripa några av de uttryck som dessa dilemman tog i matematikvardagen kunde agentskap främjas. Agentskap som en erbjuden möjlighet att gripa in och påverka och som synbara handlingar i klassrummet vittnar om deltagande och medinflytande. LÄS MER

  5. 5. Att utveckla berättelseskrivande i gymnasiesärskolan : En aktionsforskningsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Charlotta Myrén; Hanna Olsson; [2018]
    Nyckelord :Systematisk skrivundervisning; narrativt skrivande; aktionsforskning; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever i gymnasiesärskolan kan stödjas att utvecklas i berättelseskrivande, genom att pröva att genomföra undervisning som kontinuerligt utarbetats och analyserats i kollegial samverkan. Bakgrunden är två fenomen vi uppfattar som bristvaror i vårt arbete i gymnasiesärskolan; undervisning i berättelseskrivande och arbete med systematisk undervisningsdesign. LÄS MER