Sökning: "aktionsforskning stockholms universitet"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden aktionsforskning stockholms universitet.
1. Att röra sig mellan vardagsspråk och ämnesspecifikt språk i gemensamt läsande : - ett aktionsforskningsprojekt i gymnasieskolan
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : The project has been implemented as teacher driven action research, where subject-specific reading was studied in classroom practitioners and analyzed by using Legitimation Code Theory (LCT). The purpose was, partly to research which linguistic domains the teachers used in the part detailed reading in Reading to Learn (R2L) and how the discursive movement looked, and partly if progression could be seen during a school year and in that case, how it affected the educators’ teaching. LÄS MER
2. Varje dag är inte vardag : Aktionsforskning i grundsärskolan med stegvisa instruktioner för begreppsutvecklande undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Vägar till inkludering : En fallstudie om användandet av ramverket Building Blocks matriser i en svensk förskolas inkluderingsarbete.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Forskning lyfter vikten av tidiga insatser samt uppföljning och utvärdering för att nå en inkluderande verksamhet, samtidigt framhålls bristen på utvärderingsverktyg för att säkerställa en inkluderande verksamhet. Efter flera års erfarenheter som förskollärare har vi sett att det saknas ett tydligt arbetsmaterial som inbjuder till en samsyn mellan professioner kring hur svårigheterna kring inkludering ser ut på organisations-, grupp- och individnivå. LÄS MER
4. Att bygga agentskap i matematikklassrummet : Studie i egen matematikpraktik, grundskola år 6
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Genom att erkänna att en inkluderande skola står inför en rad dilemman och sedan konkret angripa några av de uttryck som dessa dilemman tog i matematikvardagen kunde agentskap främjas. Agentskap som en erbjuden möjlighet att gripa in och påverka och som synbara handlingar i klassrummet vittnar om deltagande och medinflytande. LÄS MER
5. Att utveckla berättelseskrivande i gymnasiesärskolan : En aktionsforskningsstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever i gymnasiesärskolan kan stödjas att utvecklas i berättelseskrivande, genom att pröva att genomföra undervisning som kontinuerligt utarbetats och analyserats i kollegial samverkan. Bakgrunden är två fenomen vi uppfattar som bristvaror i vårt arbete i gymnasiesärskolan; undervisning i berättelseskrivande och arbete med systematisk undervisningsdesign. LÄS MER