språksvårighet vid fysikundervisning för eleverna som har svenska som andraspråk

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie handlar om språksvårigheter i fysikundervisningen för elever som har svenska som andraspråk. Elever som har annat modersmål än svenska får sällan bra resultat i skolan och det kan därför ses som ett samhällsproblem. Fysik är extra svårt för flerspråkiga elever, eftersom ämnesspråket har många begrepp som är svåra att förstå, särskilt på gymnasienivå. Syftet med den här studien är att beskriva och analysera uppfattningar hos vuxenstuderande med svenska som andraspråk om språksvårigheter i ämnet fysik. Studien bygger på kvalitativa interjuver med 7 elever som har svenska som andraspråk och studerar fysik på Komvux. Studien har också som en enklare form av aktionsforskning tillämpat ett av elevernas förslag för att underlätta fysikundervisningen för elever som har svenska som andraspråk. Resultatet visar att fysikundervisningen kan underlättas genom att man gör laborationer och att läraren använder ett enkelt språk under undervisningen samt att eleverna använder sitt modersmål som hjälpmedel för att kunna utveckla sina kunskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)