TWEENIES SOCIALA INTERAKTION ONLINE - en systematisk litteraturöversikt av empiriska studier

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Författare: Carolin Andersson; [2022-10-19]

Nyckelord: Tweenie; interaktion; kommunikation; sociala medier;

Sammanfattning: Barn och unga spenderar stor del av sin vakna tid på nätet. Det är där de umgås med vänner och utvecklar betydande delar av sin identitet och sociala kompetens. Det övergripande syftet med denna systematiska litteraturöversikt är att bidra med kunskap om hur 6-12-åringars inbördes interaktion på sociala medier beskrivs i empiriska studier. Samt diskutera hur barns erfarenheter och kunskaper från sociala medier kan tillföra nya dimensioner för undervisning och tas tillvara för att stötta och utveckla elevers digitala kompetens. Resultatet visar på att en rad olika aspekter lyfts och att barn anser att de har god digital kompetens, men trots det relateras detta till ett riskperspektiv och vad barn behöver utveckla i majoriteten av de inkluderade studierna. Övervägande andel av studierna visar på en intention att inta barns perspektiv, och har därigenom fångat in barns uttryck för att de önskar mer och bättre anpassat vuxenstöd. Resultatet indikerar att det är viktigt att ta del av barns erfarenheter och kunskaper för att kunna utveckla utbildningen på området. Det visar också att vuxna bör motverka den hämmande effekt som intaget riskperspektiv innebär genom att istället inta ett rättighetsperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)