Lärarvision med en-till-en : En intervjustudie om lärares möjligheter, farhågor, direktiv och användning av en-till-en-datorer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Digitalisering och användande av datorer har ökat kraftigt i samhället, så även i skolans värld. Under de senaste åren har allt fler skolor försett varje elev med en egen dator, så kallade en-till-en-datorer. Syftet med denna studie är att undersöka lärares upplevelse relaterad till så kallade en-till-en-datorer, det vill säga att varje elev har en egen dator, gällande möjligheter, farhågor, direktiv och arbetssätt. Frågeställningarna är följande avseende en-till-en-datorer: Vilka möjligheter och farhågor upplevde lärarna vid införandet? Vilket stöd och vilka krav på förändring har lärarna från ledningen? Hur har lärarnas arbetssätt förändrats? Studien genomfördes med kvalitativa intervjuer som redskap. Som respondenter valdes pedagoger som arbetat som lärare både före och efter införande av en-till-en-datorer. Totalt intervjuades 16 lärare som tjänstgör i grundskolans senare år eller på gymnasiet. Respondenternas beskrivna undervisning efter införandet skattas med SAMR-modellen som utgångspunkt. Studiens resultat visar att de möjligheter som respondenterna upplevde vid införandet låg ganska nära deras praktiska vardag. Respondenterna i grundskolans senare år upplevde ett svagt eller obefintligt stöd från sin ledning medan respondenterna på gymnasiet upplevde både delaktighet och stöd. Inga av respondenterna känner något egentligt krav, utan endast önskemål, från sin ledning på att använda datorerna i undervisningen. Respondenterna har emellertid förändrat sin undervisning i flera avseenden till att nyttja datorerna. Bortsett det enda praktiska ämnet, Idrott och hälsa, som förekommer i studien använder de flesta respondenterna datorerna i sin undervisning på ett sätt som innebär förbättringar eller som vore svårt att genomföra utan datorstöd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)