Vad händer när vi spelar tillsammans? – En kvalitativ studie av musikstuderande gymnasieelevers relationer med musiken och med varandra.

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syfte:Vi vill undersöka musikens påverkan på gruppdynamiken imusikundervisning och hur den påverkar det pedagogiska arbetet samtockså påverkas av det pedagogiska arbetet.Huvudfrågor:Vilka faktorer, andra än musik eller musicerande, spelar in för attforma en välfungerande och välmående ensemblegrupp?Vad har pedagogen för roll i skapandet av ett lustfyllt lärande iegenskap av ensemblegruppens ledare?Är musiken eller musicerandet den viktigaste faktorn iensembleundervisning?Metod och material: Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer som metod för vår uppsats.Vi har intervjuat fyra elever vid det estetiska programmet, samt tvålärare som undervisar i ensemble angående deras erfarenheter kringmusicerande i grupp. Teoretiskt grundar vi oss i pedagogiskasocialisationsteorier, teorier om grupprocesser och gruppsykologi.Betydelse för läraryrket: Vår studie handlar om hur elever och lärare ser påensembleundervisning och dess grupprocesser. I vår blivandeprofession kan vi ta hjälp av denna studie för att skapa ett klimat föreleverna där alla får chansen till att ta plats och utvecklas somindivider och musiker.Resultat:I studien har vi kunnat identifiera många av de faktorer som spelar inför att ensembleundervisning ska bli meningsfull, t.ex. pedagogensagerande och gruppens sammanhållning. I musicerandet tillsammansmed andra lär eleverna känns varandra på ett djupare plan och de kanskapa sig en identitet som knyts till sina respektive instrument. Ettstrukturerat och tydligt demokratiskt ledarskap är viktigt för atteleverna ska ta ansvar för sin del i att gruppen fungerar. Dessutomskapas en känsla hos eleverna att det är långsiktiga mål som sätts upp,t.ex. en konsert är viktigast och då spelar betyg mindre roll i denna typav undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)