Sökning: "Förståelseinriktad studie"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Förståelseinriktad studie.

  1. 1. "Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet" : Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christoffer Karlsson-Fridh; Nittmark Maria; [2024]
    Nyckelord :Autism; flickor; elever; skola; stöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Karlsson-Fridh, Christoffer och Nittmark, Maria (2024). Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet - Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Den digitala järnridån under distansundervisning : En förståelseinriktad studie om hur lärare i samhällskunskap realiserar bedömning i den svenska gymnasieskolan under covid 19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Oskar Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Rättssäkerhet; formativ bedömning; summativ bedömning; fjärr- och distansundervisning; digitala verktyg;

    Sammanfattning : This study seeks to bring understanding in how teachers in civics, in the context of the Swedish secondary school curriculum, handled and what strategies they employed in relation to teaching, assessment and legal certainty during the covid-19 pandemic when lessons and education was conducted while pupils’ and teachers where separated both in space and time. The theoretical perspectives are primarily that of frame factors and process variables and theory of assessment which seeks to explain how the teachers changed their didactics and came to terms with fruitful teaching under a new set of conditions. LÄS MER

  3. 3. Kvalitativt samspel som grund för lärande i skolans praktik

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Lisbeth Nilsson; [2014]
    Nyckelord :Pedagogiskt samspel; lärares syn- och förhållningssätt; förståelseinriktad interaktion; förståelseinriktad kommunikation; kommunikativ rationalitet; intersubjektivitet; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka det pedagogiska samspelet mellanlärare och elever som grund för lärande i skolans praktik specifikt avseende läraressyn- och förhållningssätt. Den övergripande problemfrågan var hur de intersubjektivavillkoren för elevers utveckling och lärande kunde se ut i den institutionaliseradeutbildningen. LÄS MER

  4. 4. 18,21, Piruett : En kvalitativ studie där pedagogers och elevers uppfattningar om dansmatteundervisning synliggörs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena With; [2014]
    Nyckelord :Transdisciplinärt lärande; djupinlärning; estetiska lärprocesser; reflekterande arbetssätt; kommunikation; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra faktorer som kan påverka  dansmatteundervisnings relevans för elevers lärande i matematikämnet, detta i grundskolans tidigare år. Två kvalitativa insamlingsmetoder, i form av semistrukturerade intervjuer och observationer, har använts i undersökningen. LÄS MER

  5. 5. Hur uppfattar studenter tankebokensimplementering i Web 2.0-verktyg? : En kvalitativ studie om hur studenter uppfattar tankeböckers implementering i Web 2.0-verktyg

    Kandidat-uppsats, Avd för medier och design

    Författare :Patrik Bernhardsson; [2013]
    Nyckelord :Tankebok; lärdagbok; blog; reflektivt lärande; trackbacks; permalänkar; reflektion; arkiv;

    Sammanfattning : Studien i denna uppsats är explorativ och förståelseinriktad. Syftet med undersökningen är att undersöka om respondenterna uppfattar att man med hjälp av Web 2.0-verktyg kan stödja lärande utifrån tankebokens koncept.Undersökningen har genomförts på en grupp studenter på Digitala Medieprogrammet vid Högskolan Väst. LÄS MER