Optimal extern rapportering. Med vilket intervall bör börsnoterade företag förmedla information till sina externa intressenter?

Detta är en Magister-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för ekonomi och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Titel: Optimal extern rapportering. Med vilket intervall bör börsnoterade företag förmedla information till sina externa intressenter? Författare: Eleonore Lundberg och Sofia Svensson Handledare: Anders Hederstierna Lärosäte: Blekinge Tekniska Högskola, Institutionen för Ekonomi, Management och Samhällsvetenskap Kurs: Magisteruppsats i företagsekonomi Bakgrund: Den finansiella information som börsnoterade bolag offentliggör utgör underlag för deras intressenters prognoser. Dessa prognosmakare behöver ha tillgång till tillförlitlig och aktuell information för att göra bra bedömningar av företagsbilden. Idag resulterar inte sällan presentationen av företagens kvartalsrapporter, som är det brukliga rapporteringsintervallet, i en volatilitiv aktiemarknad. En tätare rapportering tycks oss möjlig då de tekniska möjligheterna för informationsframtagning har ökat under senare år, men kvartalsrapporteringen har också kritiserats för att leda till kortsiktighet. Vi undrar om det existerar ett rapporteringsintervall där såväl företagen som deras externa intressenter gynnas och där volatiliteten begränsas. Vilket rapporteringsförfarande kan betraktas som det optimala? Forskningsfråga: För att få en så effektiv aktiemarknad som möjligt – med vilket tidsintervall bör börsnoterade företag offentliggöra finansiella rapporter? Metod: För att förstå vad som kan antas vara optimalt externt rapporteringsförfarande har vi med ett kvalitativt angreppssätt via e-post genomfört intervjuer med såväl börsnoterade företag som deras externa intressenter (aktiesparare, analytiker, ekonomijournalister m fl). Slutsats: Då de kostnader ett tätare rapporteringsintervall är behäftat med skulle orsaka en mindre effektiv aktiemarknad än den nuvarande finner vi kvartalsvis extern rapportering optimalt. Emellertid blir den bild som företagen förmedlar mer rättvisande om andelen icke-finansiell information i delårsrapporter och årsredovisningar ökas liksom om försäljningsstatistik publiceras månadsvis mellan rapporteringstillfällena.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)