Ledarskap på distans : En kvalitativ fallstudie på hur förutsättningarna förändrats för ledare på en storbank i Sverige till följd av Covid19-pandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka ledarskap på distans och urskilja skillnader från traditionellt ledarskap i en svensk storbank. Covid-19 penademin förändrade storbankens förutsättningar och tvingade fram en strukturförändring från kontors baserat arbete till distansarbete. Studien utforskar hur förutsättningar för arbetet hos medarbetare och ledare inom storbanken påverkats. Vidare identifieras risker och utmaningar med virtuellt ledarskap i samband med distansarbete. Frågeställningarna som ligger till grund för studien lyder följande “På vilket sätt har ledarskapets förutsättningar förändrats från arbete på kontor till arbete på distans” samt “Hur kan ledare anpassa sig för att kunna leda medarbetare på distans?” Arbetsmarknaden har utvecklats snabbt och i samband med den digitala utveckling har nya arbetssätt tillkommit. Pandemin påskyndade utvecklingen ytterligare och på grund av restriktioner tvingades organisationer ändra arbetsstruktur för att kunna fortgå. Distansarbetet medförde helt nya förutsättningar samt risker och utmaningar för ledare. Genom att identifiera förutsättningar inom distansarbete samt urskilja skillnader mellan traditionellt ledarskap och virtuellt ledarskap kan man möta risker och utmaningar i distansarbetet. Ledare kan få bättre förutsättningar och en ökad förståelse om hur man leder medarbetare på distans. Det empiriska underlaget har samlats in genom intervjuer och respondenter som legat till grund för dataunderlaget är anställda inom storbanken. Av totalt åtta respondenter har sex stycken rollen som ledare och två medarbetare. Den teoretiska referensramen har legat till grund för vår analys av dataunderlaget. Resultatet indikerar på att ledare behöver strukturera en interaktionsplan med medarbetare som arbetar på distans. En individualisering av sociala utvärderingar kan tillgodose medarbetarens behov efter stöd och motivation. Utöver dessa insatser är det viktigt att ledare implementerar sociala icke arbetsrelaterade aktiviteter för att skapa gemenskap och stärka relationer inom organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)