Visuell litteracitet i bildämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt fokuserar på innebörden av visuell litteracitet i bildämnet. Teman som behandlas är synen på visuell litteracitet och dess relation till visuell kompetens, dess kvalitéer samt hur det kan läras ut. Sökningar har genomförts i databaserna ERIC och ERC för att samla ihop artiklar som är peer reviewed och direkt eller indirekt är relaterade till visuell litteracitet. Resultatet presenteras utifrån två teman som berör hur lärare såväl som elever kan arbeta med visuell litteracitet. Därtill läggs ett speciellt fokus på det visuella elementet färg. En slutsats som dras är att visuell litteracitet bidrar med utvecklandet av elevers kritiska och analytiska förmåga då det kommer till bilder som omger dem i samhället. Vidare visar studien hur visuell litteracitet hjälper elever att utveckla empati såväl som hjälper dem i sitt identitetsskapande och framtida yrkesliv. Slutligen betonas det att ytterligare forskning som berör visuell litteracitet och dess koppling till det svenska skolsystemet behövs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)