Könsrelaterad marknadsföring inom bilförsäljning : En studie om hur kvinnor och män framställs på sociala medier inom bilförsäljningsbranschen i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: I takt med den digitala utvecklingen har kommunikationen mellan företag och konsument ökat på sociala medier även inom bilbranschen. Runtom i världen använder bilförsäljare sociala medier som plattformar för marknadsföring av sina respektive verksamheter både som generalagent och återförsäljare. Empiriskt material för hur svenska bilförsäljare framställer kvinnor och män på sociala medier har sedermera visats vara bristande. Syftet med studien var därmed att undersöka och få en bredare uppfattning om jämställdhet och könsfördelning kring bilförsäljares marknadsföring på sociala medier. Ämnet undersöktes med avsikt att frambringa information som skulle kunna vara av värde för vidare arbete mot mer jämställd marknadsföring i Sverige. Baserat på teorier och akademiska artiklar presenteras vetenskaplig information inom forskningsområdet som ligger till grund för studien. I koppling till hur svenska bilförsäljare väljer att framställa kvinnor och män via sina sociala medier har tidigare forskning presenterats vilka diskuterar och berör områdena digital marknadsföring på sociala medier, sexistisk och könsstereotypisk reklam, konsumentbeteende och marknadsföringsstrategier.  Studien är genomförd med en kvalitativ forskningsmetod och en abduktiv forskningsansats. Genom fyra semistrukturerade intervjuer har primärdata från två generalagenter respektive två återförsäljare insamlats, kodats och sedermera analyserats tematiskt. Vidare har samband, likheter och skillnader inom det empiriska resultatet i relation till den teoretiska referensramen analyserats för att ge svar på forskningsfrågorna. Resultatet visade att både generalagenter och återförsäljare väljer att undvika generalisering, stereotypisk framställning och distinkt fokusering på ett specifikt kön vid framtagning av strategier. Vidare visade resultatet även att det inte framgick några åtskiljande faktorer mellan generalagenter och återförsäljare gällande framställning av kön samt arbete med könsrelaterad marknadsföring på sociala medier. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)