Lärares uppfattning av uppdraget likvärdig utbildning - en fenomenografisk analys med policy enactment begrepp

Detta är en Master-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Studien utgår från en ansats bestående av kombinationen fenomenografi och policy enactment med syfte att undersöka hur lärare uppfattar likvärdig utbildning. Fenomenografi belyser variation i uppfattningar av fenomen, särskilt inom utbildningskontext (Marton & Booth, 2000; Uljens, 1989), medan policy enactment lyfter fram vilka handlingar som gör policy och vilka faktorer som påverkar uppdraget likvärdig utbildning (Ball m.fl., 2012). Genom att tillföra lärarperspektivet kan studien bidra till ny kunskap i diskussionen och öka förståelsen av likvärdig utbildning. I studien genomförs fjorton intervjuer med grund- och gymnasielärare utifrån Scherps (2013) metod fältkarta. Utsagorna är sammanställda utifrån en fenomenografisk analysmetod där tre beskrivningskategorier utkristalliserats. Inom kategorierna inryms en bred variation av uppfattningar och spridning av hur lärare uppfattar likvärdig utbildning. Beskrivningskategorier utgör studiens utfallsrum och där policy enactment ansatsen ger de begreppsliga verktygen för analysen. Policy enactment ansatsen handlar om hur policys tolkas och omsätts i praxis och hur lärare blir till policyaktörer genom rekontextualisering som synliggörs i policyhandlingar (Ball m.fl., 2012). Resultatet ger en förståelse för variationerna i uppfattningar av innebörden av likvärdig utbildning som främst utgår från skollagen (SFS 2010:800) och för de omfattande policyhandlingar som gör policyn likvärdig utbildning. Resultatet för fram vilka kontextuella faktorer som påverkar uppdraget likvärdig utbildning. En del lärare uppfattar inte att de påverkas av externa kontexten styrdokument även om utsagorna grundar sig i styrdokumenten vilket skulle kunna tyda på att styrdokumenten är naturaliserade hos lärarna, det vill säga blivit en ideologisk och allmänmänsklig legitimering av lärarna som visas i diskursen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)