Effekter av arbetsterapeutiska sociala interventioner hos barn med ADHD : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning där symtom som till exempel ouppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet ofta förekommer. Dessa symtom uppkommer oftast i barndomen och uppmärksammas framför allt i skolmiljön där problem gällande impulsivitet och överaktivitet påverkar barnens uppmärksamhet. Arbetsterapeuterna har en viktig roll i arbetet med barn med ADHD eftersom de har en bred kunskap gällande social och beteendemässig utveckling, vilket på längre sikt kan stärka de sociala färdigheterna hos denna patientgrupp. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva effekterna av arbetsterapeutiska sociala interventioner riktade till barn med ADHD. Metod: Databaserna PubMed och PsycInfo användes vid litteratursökningen för att identifiera artiklar som svarade på litteraturstudiens syfte. Vid granskningen av respektive artikel användes en granskningsmall för bedömning av artiklarnas kvalitet samt en analysmatris för att identifiera och jämföra studiernas resultat. Resultat: Tio kvantitativa artiklar inkluderades i litteraturstudien. De inkluderade artiklarna studerade effekter av social träning som intervention riktade till barn med ADHD. De arbetsterapeutiska sociala interventionerna som fanns med i artiklarna implementerades genom gruppintervention men utfördes varierande i klinisk-, hem-, och skolmiljön. Resultaten visade att sociala färdigheter behölls eller förbättrades efter interventionerna. Den sociala träningen medförde även att barnens ADHD symtom minskade, den mentala hälsan förbättrades samt att den sociala färdigheten hos barnens lekkamrater förbättrades. Slutsats: Arbetsterapeutiska sociala interventioner har effekt på de sociala färdigheterna hos barn med ADHD.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)