Skolsköterskors erfarenhet av arbetet med psykisk ohälsa hos ungdomar

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Medicinska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Senaste decennierna har psykisk ohälsa hos ungdomar ökat. Skolsköterskor träffar dagligen ungdomar och upplever att dåliga levnadsvanor ger mindre motståndskraft mot psykisk ohälsa hos ungdomar. Syfte: Belysa skolsköterskors erfarenhet av att arbeta med psykisk ohälsa hos ungdomar inom elevhälsan. Metod: Studien är genomförd som en kvalitativ systematisk litteraturöversikt med elva artiklar inkluderade i resultatet. Tre huvudteman och sju subteman genererades genom en tematisk analys. Resultat: I studien framkom att skolsköterskors arbete blev mer effektivt om tillgängligheten på skolan var hög. Många ungdomar öppnade sig i större utsträckning om skolsköterskor var ett naturligt inslag i skolmiljön och att skolsköterskorna var kända för ungdomarna. Resultatet beskriver att olika sekretessnivåer försvårade samarbetet mellan professioner även inom samma skola men även gentemot myndigheter och hälso- och sjukvård. Livsfrågor upptog en stor del av ungdomars tillvaro och skolsköterskor upplevde att många ungdomar behövde verktyg för att hantera sitt känsoliv. Konklusion: Skolsköterskors tillgänglighet och synlighet i skolmiljön är en viktig del av skolsköterskors arbete. Samarbetet mellan olika professioner utgör helheten i arbetet och är en förutsättning för en utvecklad elevhälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)