Hur kan produktdesign användas för att minska bullret på förskolor?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: Sveriges befolkning ökar och det föds allt fler barn. Detta skapar ett stort tryck på förskoleplatser och kommunerna tvingas starta nya avdelningar och förskolor i lokaler som inte är anpassade till antalet barn. Hörselskador, stress, kommunikationssvårigheter och sömnsvårigheter är några av de följder som både barn och vuxna kan få av att exponeras i för höga bullernivåer.Studien syftar till att undersöka hur produktdesign kan användas för att minska bullret på förskolor. Studien har använt sig av en användarcentrerad designprocess där målgruppen, barnen och pedagogerna på förskolan, varit involverade genom hela arbetet.Det teoretiska ramverket innehåller buller, buller inom förskolan, förskolans inomhusmiljö och användarcentrerad design. Till det empiriska arbetet gjordes observationer, frågeformulär och intervjuer med målgruppen. Resultatet visar att de högsta bullernivåerna kommer från barnen själva och lokalerna som de vistas i, vid tillfällen mellan aktiviteter. Det slutliga produktförslaget är ett ljuddämpande pusselmoln som har flera funktioner och syftar till att underhålla barnen vid bland annat väntetid mellan aktiviteter. Studiens slutsats visar att det finns utvecklingsmöjligheter kring ljuddämpande produkter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)