Kan könsdiskriminerande reklam och sociala medier påverka den självupplevda kroppsuppfattningen? : En kvantitativ studie med syfte att synliggöra likheter och skillnader i hur svenska och norska kvinnor uppfattar att deras kroppsuppfattning påverkas av so

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Studien fokuserar på skillnader och likheter mellan svenska och norska kvinnors självupplevda kroppsuppfattning. Främst för att synliggöra kopplingar till sociala medier och könsdiskriminerande reklam. Objektifieringsteorin har använts i studien för att förstå fenomenet kroppsskam, självövervakning och självobjektifiering. Med en enkät har vi samlat in data från kvinnor i Sverige och Norge i åldern 15-30. Frågorna har skrivits för att ta reda på om sociala medier och könsdiskriminerande reklam kan ha en uppfattad negativ påverkan på individens kroppsuppfattning bland unga kvinnor. Vi fann att det är fler svenska kvinnor som uppmärksammar könsdiskriminerande reklam och att de svenska kvinnorna har en högre självövervakning än de norska kvinnorna. Vi kunde inte hitta bevis på att respondenternas kroppsuppfattning påverkas negativt av sociala medier då det inte fanns en tillräckligt stark korrelation mellan dem vid de utförda testerna. Studien visade däremot att respondenterna uppfattade att deras kroppsuppfattning påverkas negativt av könsdiskriminerande reklam.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)