Design för hållbara beteenden

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

Sammanfattning: Studien bygger på vetenskaplig forskning om den pågående klimatkrisen och dess allvarliga konsekvenser. Den har sin grund i de mål som fastställts av FN:s klimatkonvention i Parisavtalet. Dessa mål syftar till att stipulera förändringsområden inom sektorer som i dagens läge har en betydande global miljöpåverkan. Frågeställningen i denna studie lyder “På vilket sätt påverkar design av gränssnitt i res- och transporttjänster användares klimatmedvetenhet i beslutsfattande kring resor?” Denna studie genomför en kartläggning genom en enkätstudie och intervjuer för att utforska hur design av gränssnitt i res- och transporttjänster påverkar användares klimatmedvetenhet i beslutsfattande kring resor. Studien utforskar de aktuella problemen med gränssnittsdesign men även hur urvalsgruppen tänker kring hållbart resande. Resultaten av denna studie syftar till att ge information om potentialen till att leda användare på rätt väg genom hållbar design av gränssnitt i res- och transporttjänster. Detta görs genom att presentera resultatet från enkätstudien och intervjuerna som diskuterar om hur hållbar design bör implementeras. Studien lyfter även fram på vilket sätt hållbar design kan introducera potentiella fördelar såsom mer information vilket kan leda till mer hållbara val. Studien utforskar även de hinder som kan stå i vägen för implementering av hållbart resande. Studiens resultat indikerar att den befintliga designen av gränssnitt i rese- och transporttjänster har påverkat respondenterna och även hindrat dem från att fatta hållbara beslut vid planering av resor. Designen av gränssnittet har haft en negativ effekt på användarnas förmåga att välja alternativ som är mer miljövänliga och hållbara. Detta betonar behovet av att förbättra designen av gränssnitten för att ge användarna enklare tillgång till och stödja deras förmåga att göra hållbara val vid resplanering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)