”No Blood Should Hold us Back” : en genusanalys av Libresses mensskyddsreklam i Sverige från år 2010 till 2016

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/JMK

Författare: Linn Rydstedt; [2017]

Nyckelord: Menstruation; genus; representation; reklam; Libresse;

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur menstruation framställs och hur det feminina genuset representeras i fem av Libresse reklamfilmer publicerade från år 2010 till år 2016 på deras svenska Youtubesida, samt se om det finns några skillnader och likheter. Då det förefaller som om det växt fram en större grad av öppenhet och publika diskussioner om menstruation i dagens samhället är det av intresse att se om menstruationsskyddsreklam har förändrats i samma takt. De teoretiska utgångspunkterna som studien har använt sig av är genus, reklam och representation. Metoden som har använts i studien för att analysera reklamfilmerna är en semiotisk analys och bild, ljud, verbal text och skriven text. Frågeställningarna som författaren har försökt besvara är om menstruation framställs som något problematiskt eller orent för kvinnan i reklamfilmerna och i så fall på vilket sätt, samt hur det feminina genuset representeras i respektive reklamfilm. Författaren har även försökt utröna ifall det funnits några skillnader respektive likheter mellan reklamfilmerna gällande hur menstruation framställs och hur det feminina genuset representeras. Resultat visar att likheter går att finna i de analyserade reklamfilmerna där menstruationen framställs som något problematisk och orent. Likheter finns även hur kvinnan representeras som osäker, det är endast med menstruationsskyddet kvinnan kan känna sig säker. Det feminina genuset är även i många av reklamfilmerna nära sammankopplat med fräschhet. Dock visar resultatet på en förändring, menstruation framställs inte vara lika problematiskt för kvinnan i de nyare reklamfilmerna. Menstruationsblod är fortfarande frånvarande i alla de studerande reklamfilmerna, dock visar studiens resultat på en förändring. Blod visas på kvinnans kropp och det feminina genuset kopplas inte på liknande sätt ihop med fräschhet i de nyare reklamfilmerna. Det feminina genuset representeras inte heller i lika stor grad som osäker i de nyare reklamfilmerna, kvinnan ska nu leva ”fearless” och inget blod ska hålla kvinnan tillbaka. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)