Kategorisering av sortiment för ökad servicenivå : En fallstudie på Back on Track AB

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Rapporten utgår från olika kategoriseringsmetoder för att på sikt öka servicenivån. Fallföretaget har under den senaste tiden expanderat, vilket bidragit till att de inte längre kan möta efterfrågan. De inköpsstrategier som tidigare använts är inte längre tillräckliga för de nya försäljningsvolymerna. Verksamheten har långa ledtider vilket ställt högre krav på inköpsstrategin och planering. Med hjälp av empiri, studentlitteratur, facklitteratur och observationer redogör rapporten för hur verksamheten kan förbättras genom en fallstudie. Med hjälp av observationer vid besöket hos fallföretaget kunde kartläggning av verksamheten och dess strategier slutföras, vilket ledde fram till rapportens syfte och frågeställningar. Genom att strukturera datan efter de olika metoderna, tillsammans med visuella hjälpmedel som diagram och grafer kunde resultatet gestaltas. Därefter analyserades resultatet för att dra slutsatser kring om det finns någon korrelation mellan teorin och rapportens resultat. Analysen lyfter fram hur kategorisering av metoderna används för att öka servicenivån. Därutöver analyseras för- och nackdelarna med de olika metoderna. Likaså behandlar rapporten vilken kategorisering som är mest lämplig i nuläget samt för framtiden. Det förekommer även diskussioner om olika prognosmodeller och hur man bör gå tillväga för att förbättra lagerstyrningen och höja servicenivån. Validiteten och reliabiliteten av rapporten diskuteras också för att kunna identifiera hur tillförlitlig rapporten är samt om den faktiskt mäter det den önskas mäta. Rapporten redogör för att FSN är den bästa kategoriseringen för fallföretaget. Genom att basera inköpen på prognosmodeller kan verksamheten hitta lämpliga orderkvantiteter. Den framtida inköpsstrategin baseras på kvantitativa modeller vilket bygger på historisk data. Utöver framtida inköpsstrategier föreslås hur verksamheten bör prioritera sina olika produkter för att på sikt höja servicenivån. Slutligen sammanfattas alla rekommendationer för en enklare förståelse av rapportens slutsats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)