Det är inte alltid lätt : En kvalitativ studie om vårdnadshavare till barn med intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism och hur de upplever avlastande insatser via LSS i relation till deras eget liv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: I Sverige är det många människor med någon typ av funktionsnedsättning som varje år får insatser via LSS. År 2021 gick 6386 stycken insatser till barn mellan 0-12 år och 23362 stycken till barn och unga mellan 13-22 år. I och med detta är det en mängd vårdnadshavare i Sverige som lever med ett eller flera barn med funktionsnedsättning och insatser från LSS. Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur vårdnadshavare till barn som omfattas av personkrets ett i LSS, upplever insatser kopplat till sitt eget mående och vardag. Med insatser syftar jag i den här uppsatsen på avlastning i form av avlösarservice i hemmet, korttidsvistelse utanför det egna hemmet samt korttidstillsyn för skolungdom över 12 år utanför det egna hemmet i anslutning till skoldagen samt lov (LSS, 9§). Syftet är också att lyfta de närstående, i det här fallet vårdnadshavare, och undersöka deras perspektiv samt ge dem en röst och möjlighet att berätta om sina egna känslor kopplat till insatserna. Metod: Metoden jag har använt mig av är en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie då jag vill ge möjlighet för mina respondenter att utveckla sina svar. Jag har intervjuat fem vårdnadshavare. Jag har använt mig av teorin om socialt stöd samt The stress process model och analyserat materialet med hjälp av en tematisk analys. Resultat: Respondenterna beskriver att det finns både positiva och negativa aspekter i de här insatserna. De negativa aspekterna är ett problem och kan resultera i att färre vårdnadshavare söker hjälp från samhället.  Diskussion: Studien visar bland annat på brister när det kommer till hur några LSS insatser är utformade och de kräver att familjen själva hittar en lösning som fungerar för dem. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)