Vi sår ett litet frö : En kvalitativ studie om förskollärarnas tolkning av jämställdhetsuppdraget i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare främjar och bejakar jämställdhet i sin yrkesprofession i förskolan. Forskningsfrågorna som studien har utgått ifrån är: På vilket sätt tolkar förskollärare jämställdehtsuppdraget? Hur arbetar förskollärare med jämställdhet i förskolan? Förskollärarnas egen tolkning av jämställdhet har studerats i relation till studiens centrala begrepp: jämställdhet och genus. För att besvara studiens syfte har studien använt sig av semistruktuerade intervjuer i par, med totalt sex förskollärare som deltagit. Resultatet visar att förskollärarna tolkar jämställdhet till allas lika värde och lika möjlighet oavsett kön. Vidare visar resultatet att förskollärare arbetar med jämställdhet i förskolan men att det inte synliggörs då arbetet inte alltid är medvetet, vilket gör det svårare att främja jämställdhet. Resultatet synliggör förskollärarnas individuella tolkningar där behovet finns av att som arbetslag diskutera jämmställdhetsuppdraget för en mer tydlig samsyn. Resultatet visar att kunskapsutveckling och utbildning krävs för att skapa en trygghet för hur förskollärarna ska tolka och arbeta med jämställdhet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)