Från passiv lyssnare till aktiv talare : En kvalitativ studie rörande arbetssätt för en gynnsam språkutveckling för nyanlända elever som blivit direktplacerade i ordinarie klass

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studien syftar till att identifiera vilka arbetssätt några grundlärare i årskurs 1 till 3 anser vara effektiva för språkutveckling hos nyanlända elever som blivit direktplacerade i ordinarie klass. Teorin i studien grundas på det sociokulturella perspektivet på lärande och metodvalet var en empirisk studie med kvalitativ ansats. Undersökningen genomfördes via semistrukturerade intervjuer med sex lärare, där deras egna erfarenheter delades. Resultatet, som utgörs av citat från respondenterna, visade att bildstöd var en viktig del av undervisningen för att främja språkutvecklingen hos eleverna, och även det kooperativa arbetet och lärandet. Att upprätthålla goda relationer och ett gott klassrumsklimat visade sig även, utifrån de intervjuade lärarnas utsagor, vara två betydande aspekter för både språkinlärningen och integrationen av de nyanlända eleverna. Lärarna visade även en positiv inställning till att nyanlända elever blir direktplacerade i ordinarie klasser. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)