Krishantering inom evenemangsbranschen : En kvalitativ studie om evenemangsarrangörers krisarbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka hur evenemangsarrangörer arbetar med krishantering och krisförberedelser. Studien grundar sig i teorier inom risk- och krishantering. Studien har använt i huvudsak två teoretiska modeller “Issue and crisis management relational model” och “strategiska krishanteringsmodellen”. Dessa modeller har setts som kompletterande till varandra och en egen modell har skapats med dessa som utgångspunkt. Materialet som har analyserats samlades in genom sju semistrukturerade intervjuer med evenemangsarrangörer, bland annat inom områdena teater, festivaler, arenor och musik, i Halland och Bohuslän i Sverige. Studiens modell har sedan använts som ett verktyg för att analysera resultatet. Resultatet visar att evenemangsarrangörer arbetar med krishantering och krisförberedelse. Denna studie lyfter att krishantering har blivit en mer central del i evenemangsarrangörers arbetsprocesser till följd av covid-19 pandemin. Kommunikation internt och externt har visat sig vara en viktig del av krishanteringen. Denna studie är skriven på svenska. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)