Ökar internet handel? En empirisk studie av internets påverkan på export till EU

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Handel förutsätter god kommunikation mellan handelspartner. Sedan kommersialiseringen av internet år 1995 har kommunikationsmöjligheter ökat och möjliggjort smidig kontakt världen över. Användandet av internet inom handelsprocesser kan bidra till reducering av kommunikations- och informationsinsamlingskostnader samt etableringen av nya organiserade mötesplatser, vilket teoretiskt sett kan leda till ökad handel. Denna studie ämnar bidra med ökad kunskap om hur internet påverkar handel genom en empirisk undersökning av ny data. Syftet med studien är också att undersöka om det finns grupper av länder som har större potential att använda ökad internetutbredning som ett verktyg för ökad handel. Länder delas dels in efter inkomstnivå och dels efter nivå av internetutbredning. Den empiriska studien genomförs med hjälp av en gravitationsmodell som estimeras med tre olika estimeringsmetoder, Pooled OLS, Fixed effect OLS och Poisson. Det datamaterial som estimeras representerar export till EU från 102 länder för åren 2009 till 2012. De resultat som erhålls visar att ökad internetutbredning bidrog till en ökning i export till EU med nio procent mellan år 2009 och 2012. Indikationer på att medelinkomstländer och länder med 10-20 internetanvändare per hundra, påverkas mest av ökad internetutbredning estimeras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)