Hur värderar vi egentligen det funktionella och emotionella värdet hos olika produkter?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: I dagens samhälle finns ett överskott på produkter. Därmed tas produkters funktionella värde mer för givet och det emotionella värdet spelar istället en stor roll i valet av produkt. Huvudsyftet med denna studie blev att undersöka individers emotionella och funktionella värderingar av produkterna schampo, mobiltelefon och kläder. Studien hade också som syfte att undersöka om kön har någon betydelse för vilka värden som dominerar vid valet av produkt. Undersökningen utfördes via ett frågeformulär där 105 personer, 68 kvinnor och 37 män, i åldrarna 19 till 29 år skattade påståenden om det emotionella och funktionella värdet av produkterna. En 2 x 2 x 3 faktoriell design genomfördes för att undersöka hypoteserna. Huvudhypotesen var att det skulle finnas en skillnad i skattningen mellan emotionellt och funktionellt värde i varje produkt vilket resultaten bekräftade. Riktningen på denna hypotes bekräftades dock inte då deltagarna inte skattade det emotionella värdet högre än det funktionella på alla produkterna. Den andra hypotesen bekräftades då schampo skattades signifikant lägre än de andra produkterna. Det fanns ingen skillnad mellan hur kön skattar dimensionerna vilket inte gav stöd åt vår tredje hypotes. Slutsatsen med studien var att det inte finns någon gemensam dominant dimension i studiens produkter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)