Att skapa eller att inte skapa User Generated Content : En kvantitativ studie om användares engagemang på digitala plattformar

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Den ökade närvaron på digitala plattformar har gett konsumenter möjligheten till ökat inflytande och påverkan längs hela värdekedjan. Genom att konsumera, bidra och skapa innehåll på digitala plattformar är User Generated Content (UGC) ett verktyg för användare att vara delaktiga i värdeskapandeprocessen. Genom teorier som den tjänstedominanta logiken med samskapande av värde som central del, upplevt värde, konsumtion, bidragande och skapande har tre hypoteser utformats. Utformningen gjordes för att mäta och undersöka hur upplevt värde vid konsumtion av UGC i form av funktionellt, socialt och emotionellt värde, påverkar användares tendenser att ytterligare konsumera, bidra och skapa UGC. Hypoteserna undersöktes genom korrelations- och regressionsanalyser med data från en enkätundersökning bestående av 95 respondenter. Resultatet av studien tyder på positiva samband mellan upplevt värde av UGC och ytterligare konsumtion, bidragande och skapande av UGC med undantag från upplevt funktionellt värde i relation till bidragande och skapande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)