Ledares hantering av hög arbetsbelastning. : - Om beteenden, tankemönster och strategier ledare använder för att hantera stress, höga krav och kognitiv belastning över tid.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Uppsatsens mål ur forskningsperspektiv är att ge erfarna ledares egen upplevelse och bemötande av hög arbetsbelastning, stress och krav. Syftet med uppsatsen är att med fenomenologisk design undersöka hur ledare hanterar hög arbetsbelastning över tid. Efter inblick i ledarnas livsvärld och erfarenhetsbank via sju kvalitativa intervjuer har den väsentliga informationen extraherats angående vilka beteenden, tankemönster och strategier som ledare upplever som viktigast vid hantering av hög arbetsbelastning över tid. Uppsatsen täcker även vilka kunskaper, förmågor och motivatorer ledarna anser vara viktigast i frågan såväl som det pedagogiska problemet i hur ledarna lär sig hantera hög arbetsbelastning. Resultaten visar att ett socialt tillgängligt beteende gentemot medarbetare är fördelaktigt. Med erfarenhet blir det allt lättare att föregå problem och konflikter vilket kringgår stress och skapar hanterbarhet genom att små problem inte blir stora problem då situationer bemöts direkt. Ledarna finner motivation över små vinster dagligen, och strukturer hållbara tankemönster utifrån övergripande lättapplicerade strategier. De lär sig förmågan att prioritera bland göromål och involvera medarbetarna i processer. De lär sig även att vara alltmer analytiska och logiskt sinnade, effektiva och rationella allteftersom de blir tryggare i yrkesrollen vilket ger ökad självtillit. Problem stöps om till utmaningar, bryts ner och görs hanterbara.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)