Feedback som grund för lär- & utvecklingsprocesser i ledarskapet : - "Det feedbackas alldeles för lite"

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur ledare på en bank upplever att de kan lära och utvecklas som ledare. Detta genom feedback, medarbetare, omvärlden och om­organisationen. Studien är av kvalitativt slag och har ett fenomenologiskt perspektiv. Data­insamlingen gjordes genom sju semistrukturerade intervjuer. Resultatet i relation med tidigare forskning och teorier visar på att när reflektion görs så sker lärande och utveckling. Dock så har det visat sig att reflektionstid upplevs vara en bristvara, vilket kan resultera i att lärandet och utvecklingen inte blir lika utbredd som det hade kunnat bli. Något som framkommit är att mentorskap skulle kunna främja lärandet och utvecklingen. Även feedback kan utgöra en grund för ledaren att skapa sig lärande och utveckling. Då det ger en möjlighet för ledaren att rannsaka sig själv och se sig genom andras ögon. En annan aspekt som framkom i studien var att ledarna utövar ett transformativt ledarskap där de involverar sina medarbetare i stor ut­sträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)