Digitala verktyg för arbete i skolan. En kvalitativ tematisk textanalys av Skolverkets digitaliseringspublikationer om digitala verktyg på fritidshemmet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Digitala verktyg har kommit att användas i barns och ungas olika aktiviteter i skolan, och är numera något som står i centrum i skolutvecklingen, sedan regeringens digitaliseringsstrategi lanserades 2017. Denna studie har syftat till att genom en kvalitativ tematisk textanalys undersöka och analysera vad Skolverkets digitaliseringspublikationer säger om digitala verktyg i skolan och om digitala verktyg på fritidshemmet. Vår problemformulering har handlat om hur Skolverket ansåg att digitala verktyg ska användas i skolan, samt hur Skolverket såg på barnens lärande genom användandet av digitala verktyg. Studiens utgångspunkt var det teknikdeterministiska perspektivet och det socialdeterministiska perspektivet, som hjälpte oss att förstå och analysera insamlad empiri genom kvalitativ tematisk textanalys. Resultatet har visat på att Skolverket anser att fritidshemmet och skolan ska arbeta gemensamt mot samma digitaliseringsmål vilka var: kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande och kommunikation och lärande. Samt att de såg stor potential i det multimodala lärandet, kompensatoriska lärandet samt förstärkning av lärandet som tidigare skett utan hjälp av digitala verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)