De yngsta barnen och demokrati - förhållningssätt och strategier : En studie som undersöker pedagogers förhållningssätt och strategier för att skapa inflytande och delaktighet för de yngsta barnen under utomhusvistelsen på förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: Den här studien undersöker hur de yngsta barnen i förskolan ges möjligheter till att utöva inflytande och delaktighet över sin egen situation. Målet med studien är att bidra med ökad kunskap om samspelet mellan de yngsta barnen och pedagogerna i relation till inflytande och delaktighet och att den kunskapen ska öka medvetenheten kring ämnet och användas i praktiken på förskolan. Vår studie bygger på en kvalitativ metod där vi samlar in data i form av observationer. Vi har fört fältanteckningar och har valt en icke-deltagande observation. Vi har även valt att komplettera vissa av situationerna som vi har observerat med intervjufrågor. Med tanke på de rådande omständigheterna runt covid-19 har vi valt att begränsa oss till en småbarnsavdelning där barnen är i åldrarna ett till tre år, alla våra observationer genomfördes utomhus. Vi har bearbetat och analyserat vår data genom att utgå från hermeneutiken som metodansats och vi har tagit stöd av två olika teoretiska modeller som handlar om demokrati, inflytande och delaktighet. Huvudresultatet har visat tre olika strategier som pedagogerna använde sig av i samspelet med barnen för att, som vi tolkar det, öka deras inflytande och delaktighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)