Problematiska Sponsorskap I Allsvenskan : En kvalitativ studie om fotbollsföreningars etiska och ekonomiska ställningstagande vid sponsorskap och dess påverkan på samhället.

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Sponsring är en viktig intäktskälla för idrottsföreningar i Sverige, där mycket gott kan komma från olika sponsorskap men även leda till svåra etiska ställningstaganden för föreningarna. Även om Riksidrottsförbundet (RF) har en tydlig policy gällande att inte uppmuntra till användning av tobak, narkotika, dopning och alkohol finns det fortfarande föreningar som låter sig bli sponsrade av dessa typer av företag, framförallt i övriga världen, men även i Sverige. Gällande spelbolag är gränsdragningarna otydliga trots fotbollsföreningarnas vetskap om dess problematik. Studiens syfte är att se hur fotbollsföreningar i Allsvenskan resonerar kring sponsorskap, sponsorskap som kan anses problematisk samt hur föreningar förhåller sig till CSR, ekonomi, legitimitet, etik och idrottens normer och värderingar samt vilken inverkan det kan ha på samhället. För att besvara syftet och de frågeställningar i studien har tre olika teorier använts; Corporate Social Responsibility, Ekonomisk etik och institutionell förändring och legitimitet. Studien använde en kvalitativ forskningsmetod och tillvägagångssättet för att samla in den empiriska datan var; semistrukturerade intervjuer. Tre informanter från AIK, Brommapojkarna respektive Hammarby medverkade i studien, samtliga har högt uppsatta befattningar i respektive fotbollsförening och är väl insatta i arbetet kring organisationens sponsorarbete. Studien bidrar till en större förståelse om sponsorskap och hur fotbollsföreningar i Allsvenskan resonerar. Studien tydliggör att fotbollsföreningarnas sponsorskap står på en grund av juridiska faktorer, de etiska faktorerna är viktigare än de ekonomiska och de filantropiska inslagen är essentiella för att påverka samhället positivt. Fotbollsföreningarna försöker involvera sponsorer i sina sociala arbeten och ett krav är att de måste förhålla sig till fotbollens normer och värderingar. Fotbollsföreningarna i studien är proaktiva i att förbättra sina sponsorskap och skapa en positiv påverkan både på och utanför planen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)