Myndigheters ansvar för barn medhemmasittarproblematik : -Vårdnadshavarnas upplevelser

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka och analysera hur vårdnadshavare till barn medhemmasittarproblematik upplever samverkan mellan skola, socialtjänst och andra verksammaaktörer som berör ärendet, samt hur vårdnadshavarna upplever verksamheternas ansvar förderas barns problematik. Studiens mål är att förse en ökad förståelse för hur en sådansamverkan kan se ut och upplevs från vårdnadshavarnas perspektiv. För att utföra dennastudie hade vi en kvalitativ ansats och utförde sju semistrukturerade intervjuer medvårdnadshavare till barn med hemmasittarproblematik. Alla var utvalda efter ett målinriktaturval. Den teoretiska ansatsen för uppsatsen är systemteori. Resultatet visar att skola ochsocialtjänsten saknade kunskap och resurser för att hjälpa barn och unga medneuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Studien har visat hur viktig kommunikation mellanbarn, vårdnadshavare och verksamheter är, samt att det finns en brist på samverkan mellanaktörer för att hjälpa hemmasittande barn. Dessutom upplevdes de sakna ansvar för barn medhemmasittarproblematik och vårdnadshavarna önskar fler insatser och mer samverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)