Småföretagssamverkan, en utopi eller ett nödvändigt ont? : En studie av småföretagens motiv till samverkan

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Sammanfattning: Bakgrund: Detaljhandeln har under de senare decennierna genomgått en förändring där större kedjor tar allt mer plats. Den levande debatten om vikten av småföretagandet i Sverige gör att frågan väcks om vad som händer med småföretagen i detaljhandelns utveckling. Samverkan kan vara ett sätt för småföretagen att konkurrera mot de större aktörerna. Småföretagaren beskrivs inte sällan ha en önskan om att arbeta självständigt och en stark vilja om hur det egna företaget ska drivas. Då två av tre småföretag ändå väljer att regelbundet samarbeta med andra företag är det av intresse att undersöka vad småföretagen har för motiv till samverkan. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka varför småföretag väljer att ingå organiserad samverkan. Vi vill därtill utreda vilken påverkan ett organiserat samarbete har på företagen. Studiens genomförande: Genom en telefonintervju, e-postintervjuer samt genom en enkätundersökning till medlemmarna i trädgårdshandelskedjan BoGrönt, har en fallstudie genomförts för att undersöka småföretagens motiv till att ingå organiserad samverkan. Resultat: Resultatet av studien visar att detaljhandelns utveckling har påverkat småföretagens motiv att samverka. Småföretagen har, genom att ingå organiserad samverkan, en förhoppning om att dra nytta av de skalfördelar, det erfarenhetsutbyte och den starkare förhandlingsposition som en större organisation kan skapa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)