På egen hand : att arbeta som frilansare i förlagsbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap; Lunds universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

Sammanfattning: Denna kandidatuppsats är en början till kartläggning av villkoren för frilansare i förlags-branschen. Den ämnar ge kunskap om vilka förutsättningar som råder och vilka krav som ställs, samt hur frilansarnas marknadsföringsstrategier ser ut. Materialet består av intervjuer gjorda med ett antal frilansare, och de teoretiska perspektiv som sedan appliceras på detta är Robert Karaseks Krav/kontroll/stödmodell samt Evert Gummessons Relationsmarknadsföringsteori. De slutsatser som nås är att många frilansare upplever sitt yrke som stressigt och otryggt, även om friheten är en stor fördel. Dock kan kraven uppfattas olika beroende på vilka tidigare erfarenheter och förväntningar frilansaren har. Det finns även möjligheter för frilansarna att förbättra några av de brister de menar finns med yrket. Vad gäller marknads-föring är kontakter samt långvariga och ömsesidigt givande relationer med kunderna mer lönsamt än exempelvis reklamutskick och hemsidor, även om dessa kan fungera som komplement.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)