Att läsa eller inte läsa : En kvalitativ studie om elevers motivation till läsning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Den internationella undersökningen PIRLS visar på att svenska elevers läsförståelse sjunker och att kunskapsklyftan mellan flickor och pojkar ökar, där flickor presterar bättre än pojkar. Tidigare forskning visar på samband mellan motivation till läsning och läsförmågor. Vidare framkommer också att pojkar och flickor motiveras av olika faktorer. Med konkurrens av datorspel, sociala medier och ljudböcker blir det en utmaning för lärare att främja elevers läsmotivation. Den här studien har därför som syfte att (1) undersöka vad eleverna uppger motiverar dem till läsning (2) undersöka vad eleverna anser blockerar deras läsning samt (3) undersöka om pojkar respektive flickor uppger olika motivationsfaktorer till läsning.  För att besvara studiens frågeställningar användes en kvalitativ metod där 29 elever i årskurs tre på en skola deltog i fokusgruppsintervjuer där de diskuterade läsmotivation. Sju olika fokusgruppsintervjuer med fyra-fem elever per grupp genomfördes. Intervjuerna spelades in och transkriberades och därefter analyserades intervjuerna med hjälp av en tematisk analysmetod.  I resultatet framkom det inre motivationsfaktorer så som att ha tillgång till bra böcker som är anpassade efter intressen och läsförmågor samt möjligheten att koppla av. Det framkom också yttre motivationsfaktorer så som tvång och belöningar men även att läsa för kunskapsinhämtning. Som faktorer som blockerar läsningen lyftes tvång, bristande tillgång till böcker, tidsbrist, trötthet och bristande koncentration. Resultatet visade på att fler pojkar motiverades av autonoma yttre motivationsfaktorer medan flickor uppvisade en större bredd kring vad som motiverade dem. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)